sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Kuka olen? ja muuta mukavaa

Syyskuu jo puolessa välissä! Nopeasti tuntuu kuluvan tämäkin kouluvuosi.

Ensinnäkin, nyt näytän, mitä niistä liima/suola-kuvistöistä tuli! Ihania, impressionismimaisia lehtitauluja!


Olen todella tyytyväinen tulokseen. Työt näkyvät pöytäni äärestä, kun katson oppilaisiin päin. Ilahduttavaa! Maalaukset näyttävät luokassa vielä paremmilta kuin kuvassa. 

Liima"nauhat" pitivät värit erillään, suola imi kuitenkin väriä juuri sopivasti ja luovuus kukki! Ja kaikki työt ovat keskenään eri näköisiä! Jokainen sai tehdä juuri itsensä näköisen työn!

Toinen mukava juttu viime päiviltä on "Kuka olen?" -kisa. Sain idean Facebookista ja toteutin saman tien luokassa. 

Aluksi jokainen sai taulukon, jossa kysyttiin erilaisia numerolla vastattavia asioita. Ikä, sisarusten lukumäärä, talon numero, kengän numero, lemmikkien määrä, syntymäkuukausi.

Seuraavaksi piti keksiä jokin matemaattinen yhtälö, jonka vastaus on aina kunkin rivin vastausnumero. Esimerkiksi jos syntymäkuukausi on marraskuu eli 11, voisi lasku olla vaikka 2x5+1. Laput palautettiin minulle.

Minä piirsin sitten Facebookista löytyneen mallin mukaan tuon pohjan ja kopioin värillisille papereille. Jäljensin oppilaiden papereista yhtälöt oikeisiin ruutuhin ja piirsin vielä "päähän" numeron tietääkseni kuka on kyseessä. Minä tein kirjoitustyön sen vuoksi, ettei käsiala paljastaisi ketään...


Oppilaat saivat sitten paperit, joissa oli numeroituja rivejä luokan oppilasmäärän mukaan. He viettivät sitten hyvän tovin selvitellesssään, kuka on kukin. Moni sen sai selville jo siinä saman tunnin lopussa. 



Kirjoitin muuten aiemmin tänään "emoblogiin" jutun mainiosta Saarella-pelistä. Sen voi lukea täältä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti