torstai 18. elokuuta 2016

Lukujärjestyksestä

Mietin kovasti luokan lukujärjestystä laatiessani miten voisin varmistaa oppimista tukevan aikataulutuksen. Minulla heräsi ajatus opettaa osa oppiaineista kurssimuotoisesti. En ole ollenkaan varma, oliko tämä nyt sitten paras mahdollinen ratkaisu, mutta tähän päädyin:

Englannin ja ruotsin tunnit on merkitty lukujärjestykseen. Toki, koska minä opetan molempia, voimme tehdä niihin liittyviä juttuja ihan milloin vain.

Kaksi äidinkielen tuntia on merkitty myös paikoilleen. Toinen on viikon ensimmäinen tunti maanantaina. Silloin käymme läpi viikon asioita ja jokainen suunnittelee viikkonsa. Toisella äidinkielen tunnilla käydään usein läpi kielioppiasioita tms.

Yhdellä maanantain tunnilla kaikilla on matematiikkaa. Taitavimmat ovat ehkä tehneet jo kaikki jakson asiat, mutta he toimivat silloin tarvittaessa vaikka tukena muille. Siinä käydään joka tapauksessa yhdessä läpi sellaisia matematiikassa olevia juttuja, joiden parissa suurin osa työskentelee.  Siinä voi myös tehdä erilaisia välitestejä tms. Myös kaksi muuta viikon tuntia on merkitty matematiikaksi, mutta niissä on myös X, joka tarkoittaa siis sitä, että niillä isompikin porukka saa tarvittaessa opetusta matematiikassa, mutta oppilas voi myös tehdä muuta, oman valintansa mukaan.

Musiikintunti on myös merkitty lukujärjestykseen, jotta se tulee pidettyä kunnolla ja jotta oppilaat tietävät milloin ottaa esimerkiksi nokkahuilut mukaan kouluun.

Yksi oppilaani ei osallistu uskonnon opetukseen, joten sekin löytyy omalta paikaltaan lukujärjestyksessä.

Liikuntaa ja käsitöitä opettavat muut opettajat, joten nekin löytyvät lukujärjestyksestä kiinteiltä paikoilta.

Kuvataidetta on kuutosilla vain yksi viikkotunti, samoin valinnaisainetta. Päädyimme siihen, että parittomien viikkojen perjantaisin on valinnaisainetta tuplatunti. Ja joka toinen viikko samalla paikalla on kuvataidetta. Näin molemmat aineet saavat kunnolla aikaa. Minä opetan muuten valinnaisaineena kotitaloutta. Jännittävää sekin!

Maanantaisin ja tiistaisin on yksi tunti, joka on merkitty "jakson reaaliaineeksi". Päädyin suunnitellessani siihen, että yhteiskuntaoppi, historia, fysiikka-kemia ja biologia-maantieto opetetaan jaksoissa, vain yhtä niistä kerrallaan.

Yhteiskuntaopilla mennään syyslomaan saakka. Se valikoitui ensimmäiseksi reaaliaineeksi, sillä menemme vierailulle yrityskylään syyskuun lopussa. Yrityskylä-materiaalit sopivat suoraan yhteiskuntaoppiin, joten tämä järjestys on hyvin mielekäs.

Historian parissa työskennellään seuraavaksi aina helmikuun alkuun. Sitä olisi kaksi viikkotuntia, joten se saa paljon aikaa lukuvuodesta. Fysiikka-kemiaa opiskellaan maaliskuun loppuun ja biologia-maantietoa loppukevät.

Tällä tavalla muokatussa lukujärjestyksessä on vielä kuusi ns. x-tuntia, joiden sisällön oppilas voi suunnitella tarpeensa mukaan. Osa oppilaista kaipasi keväällä selvästi enemmän lukujärjestykseen kiinteästi merkittyjä tunteja. Suurinta osaa palveli suuri vapaus valita, mitä milloinkin tekee. Toivon tämänlaisen lukujärjestyksen palvelevan molempia laitoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti