lauantai 28. toukokuuta 2016

Uuden opetussuunnitelman jutut haltuun

Tässä on vielä viikko tätä lukuvuotta jäljellä. Olen ollut nyt alakoulun päättävän kuudennen luokan opettaja viisi vuotta. Eroahdistusta taitaa olla liikkeellä. Aina ei voi välttyä tekemästä tätä työtä tunteella, mutta toisaalta uskon vahvasti, että se on myös vahvuuteni opettajana.


Minulle on aina ollut tyypillistä saada energiapuuskia, kun henkisesti on haastavaa. Kun meiltä aikoinaan palasi kotimaahansa käytännössä omaksi tyttäreksemme kasvanut vaihto-oppilas, hänen huoneensa maalattiin ja sisustettiin uudelleen samana päivänä. Monesta tämä saattaa kuulostaa kylmältä, ikään kuin hänet siivottiin heti pois. Tästä ei kuitenkaan ole yhtään kyse, vaan siirtyminen käytännön tasolla kohti tulevaisuutta helpottaa ikävää ja tavallaan tekee jatkosta yksinkertaisempaa.  Myös omien, jo aikuistuneiden, tyttärieni muuton jälkeen heiltä vapautuneet isot makuuhuoneet on saman tien remontoitu pikkuveljille. Pieniin makkareihin on taas sisustettu sievät vierailuhuoneet kotona käyville tyttärille.


Ehkä tästä on omalta osaltaan myös siinä, että tuleva lukuvuosi on jo vahvasti ajatuksissani. Aion kyllä päättäväisesti pitää kouluvapaata kesällä, vaikka aivojen irrottaminen luovasta työstä onkin vaikeaa.


Olen perusluonteeltani aika laiska. Pidän projekteista ja deadlineista, mutta tavallinen arki on haastavaa. Olen oppinut itsestäni myös sen, että stressaannun helposti, jos en kunnolla hahmota kokonaisuutta. Tästä syystä käytin jo nyt toukokuussa muutaman tunnin siihen, että kopioin kaikki kuudennen luokan opettamiseen liittyvät jutut Mäntsälän opetussuunnitelmasta. Täällä on tehty hienoa työtä uuden opetussuunnitelman parissa. Nyt sitä sitten lähdetään noudattamaan. Minullahan on myös ensi lukuvuonna kuudes luokka. Nyt olen opettanut yhdysluokkaa 5.-6.


Pointti on se, että kun kaivoin eri oppiaineiden sisällöt, tavoitteet ja arviointikriteerit esiin, kopioin ja liitin luokkani Peda.net-sivulle, muodostui itselleni samalla kunnon mielikuva kaikesta. Pistän linkin myös huoltajille vielä nyt keväällä, jos vaikka joku haluaa tutustua asioihin jo nyt.


Seuraavaksi mietin, miten lähdemme oppilaiden kanssa syksyllä ideoimaan sitä, miten tavoitteet saavutetaan. Missä asioissa etenemme perinteisesti kirjan kanssa? Mitkä ovat niitä juttuja, joissa kaikki tekevät ihan omia asioitaan? Miten arviointi?  Peda.net-sivustakin pitäisi tehdä kivemman näköinen. Oppilaat kuvittamaan!


Onhan tässä paljon mietittävää, mutta minulla on suuri luotto oppilaisiini. He ovat fiksua porukkaa ja jo nyt monen silmiin on syttynyt innostus, kun olen puhunut syksystä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti